Bieganie

Biegi przełajowe. Spalają więcej tłuszczu?

Posted by admin

Bieganie to dla wielu osób narzędzie do walki z nadmiernymi kilogramami. Dlatego to normalne, że chcemy, aby nasza aktywność spalała jak najwięcej kalorii, ponieważ dzięki temu szybciej zrzucimy niechcianą tkankę tłuszczową. Bieganie może przybierać różne formy. Od ekstremalnych treningów na bieżni, po delikatny jogging w parku. Nieco mniej popularnym rodzajem tej aktywności są biegi przełajowe. Czy spalają więcej tłuszczu niż tradycyjny bieg po płaskiej nawierzchni? Czy warto zdecydować się na taki rodzaj treningu, jeśli zależy nam na szybkiej utracie zbędnych kilogramów? 

Czym są biegi przełajowe?

Bieg przełajowy rozgrywany był podczas letnich igrzysk olimpijskich już w 1912, 1920 i 1924 roku. Zawodnicy biegli indywidualnie lub w grupach. Ale czym właściwie jest ta konkurencja?

Otóż biegi przełajowe to inaczej biegi w terenie. Najczęściej wykonuje się je w lasach lub na polnych drogach. Chodzi o to, aby poruszanie się było naturalnie utrudnione przez przyrodę, np. górki, zbiegi, miękki piasek, błoto, wysoką trawę. Ten rodzaj biegu znacznie różni się od tradycyjnego biegania po płaskim terenie. Przede wszystkim potrzebna jest większa siła i wytrzymałość. Natura tworzy nam tutaj pewnego rodzaju tor przeszkód, dlatego taki rodzaj aktywności wymaga od nas znacznie większego wysiłku, na który trzeba się stopniowo przygotować.

Ile kalorii spalamy podczas biegu przełajowego?

Osobom, które starają się zredukować swoją masę ciała, z pewnością zależy na tym, aby podczas aktywności spalać jak najwięcej kalorii. A ile spalamy ich podczas biegu przełajowego? Zacznijmy może od tego, ile energii wydatkujemy podczas tradycyjnego biegu na płaskiej powierzchni. Przyjmuje się, że osoba ważąca 80 kg, biegnąc umiarkowanym tempem, spala ok. 62 kcal na 1 kilometr, czyli ok. 620 kcal na 10 kilometrów.

Pamiętajmy jednak, że dotyczy to umiarkowanego tempa. Jeśli dana osoba pokona ten sam dystans w znacznie krótszym czasie (czy będzie biegła szybszym tempem) to spali więcej kalorii. Dodatkowo liczy się też nasze tętno, czyli to jak bardzo się męczymy podczas aktywności. Dlatego można stwierdzić, że podczas biegu przełajowego, osoba o masie ciała równej 80 kg spali znaczniej więcej niż 62 kcal na 1 kilometr. A dlaczego? Dlatego, że taki rodzaj biegu jest bardziej wymagający. Poruszanie się po nierównym terenie, balansowanie ciałem w celu utrzymania równowagi oraz ciągła zmiana rytmu biegu potrafią naprawdę zmęczyć. Dlatego osoby, którym zależy na zgubieniu tkanki tłuszczowej, jak najbardziej powinny skłonić się właśnie ku tej formie biegania.

Jak trenować biegi przełajowe, aby spalać najwięcej tłuszczu?

W przypadku biegów przełajowych to właściwie teren decyduje o naszym treningu, jednak warto zaplanować sobie jednostki treningowe. Na spalanie tkanki tłuszczowej najlepszy jest trening interwałowy, czyli przeplatanie szybkich odcinków z wolnymi. Warto jednak pamiętać, że jest to bardzo trudny rodzaj treningu, dlatego, jeśli jesteśmy początkującymi biegaczami, powinniśmy uważać, aby nie „przesadzić”.

Related Post