Bieganie

Bieganie zimą – czy to zdrowe?

Posted by admin

Biegania często podejmują się osoby, które pragną zmienić swój styl życia na zdrowszy, zrzucić nadmierną masę ciała lub po prostu aktywnie spędzać czas. Problem pojawia się, gdy zaczyna się zima. Niskie temperatury, oblodzone chodniki, opady śniegu – to wszystko może odstraszać początkujących biegaczy. Ale czy na pewno jogging w okresie zimowym to zły pomysł? Sprawdź, czy bieganie tą porą roku jest zdrowe i o czym warto pamiętać przed treningiem. 

Jak bieganie zimą wpływa na organizm?

Wiele osób twierdzi, że bieganie w niskich temperaturach jest niezdrowe dla organizmu, a co więcej nie sprzyja budowaniu formy. Jak się okazuje, takie myślenie jest błędne. Badacze z University of Aberdeen wykazali, że najlepsze warunki do trenowania wytrzymałości to ok. 10-11 stopni Celsjusza, a nie 20-25 (tak jak latem).

Oczywiście zimą często temperatura schodzi poniżej zera, ale w takich warunkach również można biegać, bez obaw o własne zdrowie. Jedną z największych zalet biegania, gdy termometr wskazuje temperaturę w okolicach 0 jest to, że znacznie mniej się pocimy, przez co jesteśmy lepiej nawodnieni na treningu. Latem może być z tym problem. Warto wspomnieć, że z powodu odwodnienia latem wielu biegaczy zmuszonych jest przerwać trening. Zimą nie ma tego problemu. Dzięki temu możemy wykonywać nawet 1,5-godzinne treningi, bez konieczności zabierania ze sobą napoju.

Warto jednak pamiętać, że przechodzenie ze skrajności w skrajność nie jest najlepszym pomysłem. To znaczy, nie powinniśmy biegać w 30-stopniowym upale, ani w dużym mrozie, kiedy temperatura dochodzi do -20 stopni Celsjusza. W takiej sytuacji lepiej odpuścić sobie trening biegowy na zewnątrz i – jeśli mamy taką możliwość – wykonać go na bieżni mechanicznej lub zamiast tego zrobić trening uzupełniający.

Na co uważać biegając zimą?

Bieganie zimą może być naprawdę korzystne dla naszego organizmu, jednak warto pamiętać o kilku ważnych aspektach. Przede wszystkim biegamy po odśnieżonych ścieżkach lub tam, gdzie śnieg jest mocno ubity. Jeśli wybieramy się na trening w godzinach popołudniowych, musimy liczyć się z tym, że będzie ciemno. Dlatego nie zapominajmy o elementach odblaskowych, szczególnie jeśli nasza trasa przebiega przy ruchliwych ulicach, a momentami nie ma chodnika i musimy poruszać się poboczem drogi.

Jak się ubrać na bieganie zimą?

Zimą bardzo ważne jest to co na siebie zakładamy, gdy wychodzimy na trening. Jeśli nie chcemy poważnie się rozchorować, musimy zwrócić szczególną uwagę na ten aspekt. W okresie zimowym powinniśmy ubierać się warstwami. Najlepiej, jeśli będzie to bielizna termiczna, bluza, a następnie kurtka. Pamiętajmy, aby każdy element odzieży wykonany był z oddychającego materiału. Dzięki temu wilgoć będzie odprowadzana na zewnątrz i nie narazimy się na przemoczenie, a w konsekwencji na przeziębienie.

Nie zapominajmy również o czapce, rękawiczkach i czymś, co zakryje szyję. Bardzo ważnym aspektem są także długie skarpetki. Zimą absolutnie nie powinno się biegać z odsłoniętymi ścięgnami Achillesa.

Related Post