Bieganie

Bieganie, jak zacząć?

Posted by admin

 Coraz więcej osób myśli nad tym, aby rozpocząć swoją przygodę z bieganiem. Niemniej jednak wszyscy doskonale wiemy, że najtrudniejsze są początki. Wielu z nas decyduje się biegać, lecz po około tygodniu porzuca tę myśl. Jak zacząć biegać, aby zbyt szybko się nie zniechęcić?

Właściwe nastawienie

Każdy, kto chciałby zacząć biegać, powinien zastanowić się, dlaczego właśnie taką dyscyplinę wybrał. Jeśli biegamy tylko dlatego, że robią to inni albo biegi stały się naszym postanowieniem noworocznym, to niestety, najprawdopodobniej ze niedługo porzucimy poranny czy wieczorny jogging. Podobnie jest w przypadku osób, które biegają tylko po to, aby zrzucić zbędne kilogramy, lecz tak naprawdę bycie w ruchu nie sprawia im większej przyjemności. Właściwe nastawienie do biegania to już połowa sukcesu. Powinniśmy zdać sobie sprawę, że na początku nie możemy wymagać od siebie zbyt wiele. Nie myślmy o starcie w maratonie – potraktujmy raczej bieganie jako przyjemność lub codzienną aktywność fizyczną. Jeśli postawimy sobie poprzeczkę zbyt wysoko, to możemy wkrótce być rozczarowani tym, że nie potrafimy w krótkim czasie osiągnąć wymarzonego celu.

Na początek przebieżka

Początkowo nie powinniśmy pokonywać zbyt długich tras biegowych. Wręcz przeciwnie, zacznijmy od 10-20 minut biegu w średnim tempie. Jeśli to dla nas zbyt duży wysiłek, możemy po prostu wykonać kilkuminutową przebieżkę. Z pewnością przyniesie ona większe korzyści dla naszego organizmu, niż bieg na kilka kilometrów. Organizm nie jest bowiem przyzwyczajony do tak dużego wysiłku. Choć pozornie może wydawać nam się, że zwiększenie tempa nam nie zaszkodzi, nadmierny wysiłek odczujemy już następnego dnia. Zakwasy, bóle mięśni, niemożność ruchu – to wszystko zniechęca do biegania, a jest skutkiem narzucenia sobie zbyt szybkiego tempa. Zacznijmy powoli, z czasem zwiększając pokonywane dystanse. W ich wyznaczaniu mogą pomóc nam specjalne aplikacje na telefon dla biegaczy, także tych początkujących. 

Odpowiedni strój

Bieganie wymaga odpowiedniej oprawy, w tym właściwego stroju. Pamiętajmy, aby ubierać się adekwatnie do pogody. Wiosną i latem możemy wybrać lekką koszulkę oraz spodenki. Panie powinny pamiętać o właściwym biustonoszu sportowym. Jesienią i zimą musimy ubierać się cieplej – nie możemy więc zapomnieć o kurtce, najlepiej przeciwdeszczowej. Do tego oczywiście przydadzą nam się dobrej jakości obuwie. Powinniśmy je zakupić w sklepie dla sportowców. Zwykłe adidasy czy trampki nie będą bowiem miały odpowiedniej przyczepności, nie będą również właściwie amortyzować stopy podczas biegu. 

Kiedy nie biegać?

Mówi się, że dobrego biegacza nie odstraszą żadne warunki pogodowe. Niemniej jednak ci początkujący powinni unikać biegania podczas upałów, śnieżyc czy w dużym deszczu. Biegać nie powinniśmy również podczas burzy. Nieodpowiednie warunki atmosferyczne mogą sprawić, że zniechęcimy się do biegania. Będzie ono od nas bowiem wymagało znacznie większego wysiłku, niż w sytuacji, gdy wybierzemy się na przebieżkę chłodniejszym wieczorem. 

Related Post